perjantai 11. joulukuuta 2015

Kuratoi sisältö uudeksi



Kuratointi tarkoittaa sisällön keräilyä uudeksi sisältöyksiköksi. Kuratointia voidaan kutsua myös suodattamiseksi tai harkituksi keräilyksi, sillä järkevästi tehty keräily antaa yleisölle mahdollisuuden saada sisällöstä irti merkitystä. Hyvin kuratoitu sisältö vastaa kysymyksiin "miten tätä sisältöä voi käyttää" ja "mikä tässä sisällössä on tärkeintä". (Wikipedia)

Miksi kannattaa koota ja jakaa materiaaleja verkkoon tai verkon kautta?

Kun kokoat kaikki kiinnostavat materiaalit luokiteltuina verkkoon, niitä on helppo sieltä ottaa käyttöön erilaisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa sekä kohdistaa eri kohderyhmille. Toisaalta verkon kautta on myös kätevää koota tietoa kollegoilta, kavereilta, opiskelijoilta tai keneltä tahansa kiinnostuneelta.
Tiedon, tai pikemminkin sisällön, keräämistä uudeksi sisällöksi sanotaan myös kuratoinniksijosta Kari Haakana kertoi jo vuonna 2011 ja Ilkka Olandervuonna 2012. Prosessissa
1) keräätään tietoa
2) säilötään, luokitellaan, ryhmitellään, valikoidaan tietoa kuhunkin tarpeeseen
3) jaetaan tietoa opiskelijoille, kolleegoille, muille asiastaa kiinnostuneille...
... jopa kaikki samassa palvelussa... 

Mihin verkossa voi koota materiaaleja?

"Työpöytiä" ja vastaavia palveluja

Pearltrees - helminauha kiinnostavista helmistä kts. lisää Mikä on Pearltrees?

Pinterest - erilaisiin tauluihin ryhmiteltyjä linkkeistä, jotka on varusteltu kuvina ja lyhyinä kuvauksina
Scoop.it Esimerkki: The Best of QRcode - http://www.scoop.it/t/the-best-of-qrcode/








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti