tiistai 26. tammikuuta 2016

OneDriven ongelmat jatkuvat

En edelleenkään luota täysin OneDriveen (for Busines).

Olin aiemmin asentanut koneelleni OneDive –clientin. Mutta se ei synkronoitunut pilveen kunnolla. Jos siirsin tiedoston toiseen kansioon, se hetken päästä palautui takaisin alkuperäiseen kansioon. Tämä tapahtui useamman kerran. Microsoft uutisoi uudesta client-päivityksestä, joka tulisi loppuvuonna 2015. Jäin odottamaan tätä ja operoin OneDrivessä vain selaimen kautta.

Otin OneDriven aktiiviiseen käyttöön ja siirsin lähes kaikki tiedostoni pilveen. Olen päivittämässä tietokoneeni Windows 10 –käyttöjärjestelmään ja siksi aloin ennen joulua siirtämään kaikki loput tiedostoni pilveen. Jäin joululomalle ja loman jälkeen aloin etsimään tiedostoja.

Kaksi näkymää käyttäytyvät eri tavoin



11.12.2015 jostakin syystä koko kansio Oppaat ja ohjeet OneDrivessä oli hävinnyt sisältöineen. En löytänyt niitä OneDriven roskiksestakaan. Tukipalvelumme vinkkasi, että roskis on erilainen ns. ”Klassisessa näkymässä” ja toden totta siellähän ne olivatkin. En ymmärrä, miten yksi keskeinen kansio voi poistua. Eikö palvelu kysynyt mitään varmistusta?

MUTTA

Palvelussa ei ole minkäänlaista hakukonetta. Normaali haku ei löytänyt tiedostojani roskiksesta. Voin filtteroida näkymää vain
  • Name
  • Original Location
  • Deleted By
  • Created By
  • Deleted (päivämäärä)
  • Size

Ja tässä on huomioitava, että kaikkia tiedostoja oli operoinut vain minä. Missään ei ollut tiedoston luontipäivämäärää, vain tiedoston poistopäivämäärä.

  • Sivulla voin valita kakki tiedostot/kansiot tiedostolistan yläpuolelta ja sitten poistamaan valintamerkki tarvittavien kohdalta. En voi valita ensimmäistä ja viimeistä, jolloin valintamerkki tulisi kaikkiin niiden välillä oleviin – kuten resurssihallinnassa olen tottunut tekemään.
  • Sen jälkeen pitää sivun ylälaidasta valita ”Restore Selection”, joka palauttaa tiedostot.
  • Järjestelmä ei palauta kansiotasolla. Se vain ilmoittaa ensimmäisen kansion nimen ja kertoo, ettei operaatiota voi tehdä. Todennäköisesti ko. kansio on luotu jo tiedoston palautuessa sen alle.
  • Järjestelmä ei voi palauttaa tiedostoa, joka on jo palvelussa ko. polussa.
  • Kun kaksi edellä mainittua viestiä tulee, voit palata selaimen takaisin painikkeella OneDriven etusivulle ja aloittaa uudestaan.
  • Kun palautus on tehty, palvelu siirtää sinut takaisin etusivulle. Ja aloitetaan suodatus uudelleen.
  • OneDrivessä ei näy, paljonko siellä on tiedostoja. Näkyy vain (Items 1 to 200) Next. Kun menet seuraavalle sivulle, et voi palata enää takaisin päin.


Kotona, laajakaista yhteydellä, järjestelmä kaatui jatkuvasti. Työpaikalla palvelu toimi jotenkuten.

Näinhän tämä aika kuluu. Vaikka minulla on Googlen Drive myös aktiivikäytössä, en ole saanut itseäni sen kanssa näin solmuun!

Lopuksi keksin katsoa tiedostoja alkuperäisen paikan suhteen ja näin voin arvioida, onko tieto enää relevantti vai saisinko sen palautettua esim. ulkoiselta kovalevyltä varmimmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti