maanantai 4. toukokuuta 2015

Mitaleilla osoittamaan osaamista

Larun kurssi alkoi webinaarilla ja Digitaalinen media oppimisessa ja opetuksessa eli #dime2015 -kurssin toteutus alkoi hahmottumaan.

En muista, koska olen näin odottanut uuden oppimista ja kokemista....

Toteutushärdellistä rautalanka

Kurssin kotipesänä on Eliademyyn tehty kurssi. Tämän dime-kurssin runkona on tiedekunnan ops, mutta jo kurssin etusivulla mainitaan "Kurssin sisältö voi poiketa opinto-oppaassa kuvatusta teknologiatuetun oppimisen ilmiöiden kehitysvauhdin vuoksi"

Webinaareilla samanaikaista keskustelua ja asiantuntijan kuulemista

Kurssilla on kolme Adobe Connectilla toteutettua webinaaria, jotka nauhoitetaan ja jaetaan jälkeenpäin kurssilaisille.
  1. Kurssin alussa kerrotaan toteutuksesta jne
  2. Toisella kerralla tarkastellaan sovellusharjoitteen teemoja. Kurssilla tutustutaan erilaisiin sovelluksiin ja raportoidaan niistä.
  3. Viimeisellä kerralla kerrataan ja esitellään erilaisia tuotoksia.

Vuorovaikutus webinaarien välillä

Webinaarien välillä seuraamme eri kommunikointikanavia:
  • Eliademyn kurssialustalla voimme kysyä apua kurssin suorittamisesta, kysyä apua/kertoa ajatuksia sovellusharjoituksista, oman työskentelyn suunnittelusta, jaetusta muistioiden teosta, oppimateriaalin tuottamisesta ja projektityön tekemisestä
  • Kurssin suljettua FB-ryhmää voi hyädyntää kaikenlaiseen aiheeseen liittyvään keskusteluun
  • Muut soveltuvat FB-ryhmät (esim. TVT opetuksessa, iPad oeptuksessa jne. )
  • Instagrami
  • Twitter
Viesti liitetään kurssiin sen omalla hastagilla #diem2015


En muista, koska olen näin odottanut uuden oppimista ja kokemista....

Aihekohtaisista aihepiiriluennoista yhteiset muistiinpanot

Kurssilla on alla olevat aihepiirit, joista kaikista on "asiantuntijavideoita" ja niiden pohjalta kurssilaiset kirjoittavat yhteiset muistiinpanot:
  • OPS-uudistus
  • tekijänoikeudet
  • mediakasvatus
  • monilukutaito
  • kurssilaisten keskenään sopima aihe
Muistiinpanot kirjoitetaan yhdessä google dokumenttiin. Keskustelu pidetään dokumentissa kommentointityövälineen avulla. Sitä varten jokaisella tulee olla google-tunnus (opettaja voi identifioida jokaisen aktiivisuus). 

Muistiolla on määrämitta ja onkin haastavaa saada kirjoitus alkuun, jotta muillakin on siihen jotain lisättävää/kommentoitavaa. On myös huomioitava, ettei ensimmäinen kirjoittaja kirjoita kaikkea valmiiksi ja muut kommentoivat "olen samaa mieltä" tai vain viilailevat pilkkuja.

Tässä tehtävässä on muutamia kohtia, jota minä jo vähän ihmettelen:
  • Saan peruskoulun OPS-uudistuksen kytkeytymään omaan työhöni yliopistomaailmaan siten, että mietin viiden vuoden päästä tulevilla opiskelijoilla olevan ko. taidot jo hallussaan. Miten me yliopisto-opetuksessa tämä huomioidaan? Mutta sitten alkoi tulla keskutelua siitä, että amk-opettajat verkostoituisivat miettimään omaan ops-uudistustaan. Missään ohjeissa ei ole ollut puhetta pienryhmien muodostamisesta....
  • Mielenkiintoista nähdä, mikä nousee KAIKKIEN sadan kurssilaisten yhteiseksi aiheeksi...

Osaamismerkkien kerääminen

Mielenkiintoisin osa kurssia on osaamismerkit eli harjoitustehtävät, joita tekemällä näyttää osaamistaan ja todistaa tehneensä tehtäviä. Merkkejä on kolmen tasoisia: pronssisia, hopeisia, kultaisia ja vielä platinaisia. Osa merkeistä tulee automaattisesti, esim. kun on kerännyt 8 pronssista merkkiä saa suoraan yhden hopeisen merkin ja neljällä hopeiselle saa yhden kultaisen merkin. Kurssi on läpäisty yhdellä kultaisella merkillä.

Osaamismerkeissä yhdistyvät sekä ammatillinen kehittyminen ja asiantuntijuuden osoittaminen että pelillisyys. Kun aiheet on jaettu sopiviin osiin, tasoihin, voi nähdä oman kehittymisensä. 

Oppiminen online -sivustolla/koulutuksessa hyödynnetään taitomerkkejä OPE.FI-taitotasojen saavuttamisessa ammatillisessa täydennyskoulutuksessa. Mitaleita saa some-palvelusita, tietokoneen käytöstä ja myös pedagogisista malleista. Tasot on eroteltu noviisi, ekspertti ja kehittäjä. On ilahduttavaa, että ekspertin yläpuolella on tuo kehittäjä ja peukutan täysillä noiden tasojen puolesta.

Kurssilaiset ovat ottaneet hienosti tämän pelillisyyden vastaan ja minua lämmitti yhden osallistujan jakama kuva, jossa oli teksti Hankin juuri 200 badge ä!- korvaiskohan se gradun...? Mutta sitten mietin asiantuntijuuden muodostumista: laajoista asioista yksityiskohtiin vai yksityiskohdista laajoihin.... En vielä korvauttaisi badgeilla gradua, mutta monta muuta asiaa siinä välissä korvauttaisinkin.

Merkit esitellään, anotaan ja jaetaan Open Badget Passport-ympäristössä. Kun otin sen kurssin myötä käyttööni, sain jo ensimmäisen merkkini: https://openbadgepassport.com/badges/badge_info/1678/318https://openbadgepassport.com/badges/badge_info/1678/318 

Pronssitason merkkien kautta tutustutaan työskentelyyn sosiaalisessa mediassa tai tutustutaan johonkin verkkopalvelulun eli sovellusteemoihin (ohjelmointi, taittamine, elokuvan teko, sarjakuvan teko, pelit opetuksessa, äänen tuotanto, kuva(n käsittely).

Hopeatason merkkejä saa koostettua luentotehtävien tekemisestä, oman kurssin suoritustavan suunnittelusta, oman oppimateriaalin teosta ja oman projektityön suunnittelusta.

Kultaisen merkin saa projektityön toteutuksesta.

Koska kaikkien merkkien suorituskriteerejä ei ole vielä julkistettu, jatkan sovelluksiin tutustumista ja mietin siinä samalla laajempia kytköksiä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti