perjantai 8. toukokuuta 2015

Ohjelmointitaitoisiako opiskelijoita yliopistoon?

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisssa ohjelmointi on yksi teema. Opiskelijat opetetaan ohjelmointitaitoihin. Se ei suoraan tarkoita sitä, että peruskoululaiset opetetaan ohjelmoimaan jotain määrättyä ohjelmointikieltä, vaan harjoitellaan (myös) ohjelmoinnissa tarvittavia taitoja.

Ohjelmointitaitojen tarve

Tarmo Toikkanen kirjoitti kesällä 2014 "8 teesiä koodauksesta koulussa", jonka mukaan hän nosti 8 keskeistä ajatustaan ja jotka esitän alla vähän toisessa muodossa:

  1. Tieto- ja viestintätekniikka ei ole pelkästään koodaamista.
  2. Kuluttamisen lisäksi tarvitaan taitoa tehdä itse.
  3. Koodaus on ongelmanratkaisua, loogista ajattelua ja luovaa ilmaisua (tiadetta)
  4. Koodaus on nykyaikaa.
  5. Teknologia on jo nyt täällä.
  6. Kaikkien ei tarivtse osata koodata, mutta ongelmanratkaisutaidot jne. ovat tarpeen kaikille
  7. Opettele tekemällä.
  8. Opettajien ei tarvitse osata koodausta
Koodi2016 - Ensiapua ohjelmoinnin opettamiseen peruskoulussa -sivusto on tehty nimensä mukaan ensiavuksi opettajille. 

Opettele koodaamaan

Code.org-palvelussa on valmiita materiaaleja koodaamisen opetteluun. Opettaja voi perustaa ryhmän ja hän voi seurata oppilaidensa suoriutumista. Palvelusta löytyy 20 tunnin mittaiset kurssit 1-4, jotka on tarkoitettu ekaluokkalaisista 8 luokalle asti. Sieltä löytyy myös Koodaustunti tietojenkäsittelyn perusteiden opetteluun, Flappy code oman pelin tekemiseen ja 20 tunnin tietojenkäsittelyn johdantokurssi.

Kirjautuneena voi tallentaa omia pelejään ja taideteoksiaan muille nähtäviksi.



Koodaustunnin Hour of Code-palvelussa raahataan toimintoja (eteen, käänny oikealle, käänny vasemmalle) oikealla olevalle työskentelyalueelle ja katsotaan vasemmalta, miten Angry Birds-hahmo toimii. Liikkumisen tahdissa työskentelyalueella toiminto-palkki korostui. 

Toiminnot ovat oikeasti Blockly -visuaalisia koodeja. Palvelu antaa videolla ohjeita, kun uusi toiminto tulee käyttöön. 

Kiitoksena tehtävän ratkaisusta sain palkitsevan huomautuksen! 


Toiminnon voi nähdä jälkeenpäin oikeana JavaScript-koodina.



Ohjelmoinnin perusteista pronssia

Dime2015-kurssilla Ohjelmoinnin Perustason I-pronssimerkin sai, kun oli suorittanut pikaharjoitteen eli tuon koodaustunnin. Suorituksesta sai diblomin ja sen voi suoraan jakaa esim. Facebookiin. Merkin hakuvaiheessa tuli määrittää, miten tämä liittyisi POPS2014 teemoihin. Minusta koodaustunnilla harjoitellaan seuraavia taitoja:

L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen - harjoituksessa oppilas määrittää toiminnot ja määrää hahmon toistamaan ne. Hän näkee samalla miten hahmo liikkuu toimintojen mukaisesti. Han voi kuunnella tehdyt video-opastukset tai kokeilla yrityksen ja erehdyksen kautta. Kummallakin tavalla hän oppii oman ajttelun kautta eteenpäin.

L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu - oppilas oppii nykyaikaista toimintaympäristöä ja miten se muokkaa kulttuuria. Hän oppii ymmärtämään, että esim. pelien ja animaatioiden teko on vain toimintojen määrittämistä.

L5 Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen - jo pelkästään ohjelmointi, palvelun käyttötaidot, tiedon jakaminen sosiaalisessa palvelussa kehiittä tvt:n taitoja.

Hyödyntäisin koodaustunnin harjoitusta esim. matematiikassa, fysiikassa, tietotekniikassa, kuvamataidossa ja jopa yhteiskuntaopissa. Yhteiskuntaopissa olisi hyvä opetella neuvomaan/antaa selkeitä ohjeita (tämän menee jo äidinkielen tai ilmaisutaidon puolelle) joita noudattaen "pääsee maaliin".

Ohjelmoinnin Perustason II- Pronssitason merkin sai, kun oli tutustunut koodaustunnin muihinkin harjoituksiin ja opettajan toimintoihin.


Koodaa Annan ja Elsan kanssa (Frozen) - koodaustunnilla tehtiin periaatteessa samaa kuin Angry Birds-hahmojen kanssa. Tällä kertaa hahmot olivat jäällä luistelemassa toiston ja käännösten kanssa erilaisia jääkukkia. Nyt kannustavia palautteita tuli useammin, joka piti myös motivaatiota yllä. 

Infinity Pelilahrassa voi tehdä tarinan tai pelin Infinity-hahmojen kanssa.

Flappy Code:ssa ohjelmoidaan peli

Taiteilija-gallerian kautta löytyi myös Taitelija-sovellus, jolla voi piirtää erilaisia kuvioita.

Ohjelmointitaidot yliopistossa?

Vaikka ajattelisi POP2014 kannalta, mitä taitoja ohjelmoinnin opettelu harjoituttaa, on ne kaikki hyödyllistä yliopisto-opiskelijalla ja tulevaisuuden eri ammateissa.

Ohjelmoinnin opettelu jo nyt muissakin oppiaineissa kuin tietojenkäsittelytieteessä on kannatettavaa. Kyse ei ole siitä, että pitäisi vain pelata jotain ohjelmointipeliä, vaan että soveltaa tätä ajatusmaailmaa yhtenä opetuksen rikastuttajana. 

Haastan lisää tässäkin postauksessa kokeiltuja toteutuksia, joita voisi käyttää muihin oppiaineisiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti