torstai 17. syyskuuta 2015

Käsitekartta- ja miellekarttaohjelmia

Käsitekartta vs. miellekartta

 
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Conceptmap.gif
 

Käsitekartta (Concept map)

Käsitekartassa pääpaino on tiedon jäsentämisessä. Tiedot jäsennetään käyttäen nuoliviivoja, joissa nuolen pää ilmaisee suhteen suuntaa. Viivaan merkitään linkkisanaa eli verbiä tai adjektiivia osoittamaan suhteen laatua (on, sisältää, seuraa, on tyypiltään jne.). Käsitteet ovat substanttiiveja.

Lähde: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MindMapGuidlines.svg

Miellekartta eli Mind Map

Miellekartta on Tony Buzanin kehittelemä muistiinpanotekniikka. Miellekartassa pääpaino on asioiden mielleyhteyksissä siten, että kokonaisuus on helpompi muistaa. Sen avulla voi merkitä muistiin esim. aivoriihessä syntyneitä ideoita.
 

Tekniikka

Karttoja voi tehdä
  • käsin, paperille piirtämällä (mahdollisimman iso viivoittamaton paperi), eri värisillä kynillä
    • Miellekartassa käsite tai otsikko merkitään keskelle paperia ja käsitekartassa paperin yläreunaan.
    • Mietitään muutamia keskeisiä käsitteitä tai avainsanoja.
  • tietokoneella, tietokoneelle asennettavan ohjelman avulla, jolloin karttaa on helpomi muokata
    • Useimmissa ohjelmissa kartan voi julkaista myös kuvana.
  • verkkopalvelussa, mobiililaitteen appsilla tms. kts. lisää Miten käsite- ja miellekarttoja voi tehdä verkossa? 

Maksullisia ohjelmia

  • Mindjet MindManager - käsitekarttaohjelma
    • yli viiden vuoden käytön jälkeen aivan ehdoton!
    • Keväällä 2010 on menossa versio 8
    • ladattavissa ilmainen demoversio
  • Inspiration
  • Microsoft Office Vision - alkuperältään vuokaavio-ohjelma, jolla voi tehdä myös käsite-/miellekarttoja.

Ilmaisia ohjelmia

Lisätietoa verkkopohjaisista ja maksuttomista karttapalveluista

Kirjallisuutta

  • Alapuranen, Raija ja Veijola, Saila. 1994. Käsitekarttatekniikka ja sen käyttö ala-asteen opetuksessa: tapaustutkimus Oulun normaalikoulun 4. B-luokalla. Osa A. Syventäviin opintoihin kuuluva tutkielma : Oulun yliopisto, Oulun opettajankoulutuslaitos: Oulu.
  • Alapuranen, Raija ja Veijola, Saila. 1994. Käsitekarttatekniikka ja sen käyttö ala-asteen opetuksessa: tapaustutkimus Oulun normaalikoulun 4. B luokalla. Osa B. Syventäviin opintoihin kuuluva tutkielma : Oulu yliopisto, Oulun opettajankoulutuslaitos: Oulu.
  • Aulanko, Mari. 1999. Minä osaan: anna aivojesi toimia. WSOY: Porvoo - Helsinki.
  • Buzan, Tony ja Buzan Barry. 1995. The mind map book.  BBC Books: London.
  • Dilts, Robert (1997) Muuttavat ajatukset: uskomusjärjestelmien muuttamista NLP:n avulla (käännös: Päivikki Koskinen). Ai-Ai ja Suomen NLP-yhdistys: Helsinki.
  • Helsingin yliopiston kirjasto. Graafiset tiedonesittämismenetelmät: käsitekartta.
  • Hirschfeld, Lawrence A. and  Gelman, Susan A. (eds) (1994) Mapping the mind: domain specificity in cognition and culture. Cambridge University Press: Cambridge.
  • Lindblom-Ylänne, S., Lonka, K. ja Slotte, V. 2001. Aiotko opiskelijaksi? Edita: Helsinki.
  • Novak, J. D. ja Gowin, D. B. 1998. Opi oppimaan (suom. P. Lehto-Kaven) Tampere: Gaudeamus. Alkuperäisjulkaisu 1984.
  • Slotte, V. 1999. Spontaneous study strategies promoting knowledge construction. Väitöskirja. Helsinki: Yliopistopaino.
  • Svantesson, Ingemar. 1990. Mind mapping and memory: powerful techniques to help you make better use of your brain. Kogan Page: London.
  • Svantesson, Ingemar. 1998. Learning maps and memory skills: powerful techniques to help you make better use of your brain. Kogan Page: London.
Julkaistu aiemmin 9.12.2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti