tiistai 23. helmikuuta 2016

Avoimet oppisisällöt

Avoimet oppiresurssit (OER)

"Avoimet oppiresurssit (open educational resources, OER) ovat opetuksessa käytettäviä sisältöjä, joita kaikki voivat vapaasti luoda, uudelleenkäyttää, sovittaa ja jakaa." (Wikipedia
Ilmiö liittyy sekä Creative Commonsiin, avoimiin sisältöihin että oppimisaihiohin.
Alla Oppiminen Online -koulutuksen materiaali aiheesta:


Creative Commons - Avoimet aineistot from Sanna Brauer

Anne Rongas kertoi aiheeesta diasta 21 lähtien.


Avoimet oppikirjat, virrtuaaliyliopisto, MOOC

Pikagooglaus avoimiin oppikirjoihin toi Avoin Oppikirja.fi -sivuston, joka tuntui aluksi erinomaisenkannattavaltasivustolta. Innostus latistui, kun sivusto on enemmän peruskouluun ja lukioon. Sivuston viimeinen merkintä ajankohtaista-palstalta on 23.7.2015. Harmi, ettei asia ole jatkunut.

Sivusto vei Oppikirjamaraton Facebook-ryhmään. Oppikirjamaraton-ryhmässä oli mielenkiintoista toimintaa. Vesan linjalla on postaus Kotimaisesta "Kirjojen Spotifystä", jota piti lähteä katsomaan tarkemmin. Kyse on Fabula-palvelusta, joka toimii Spotifyn tavoin. Olen samaa mietlä Vesan linjan kanssa siitä, että tietokirjallisuus-osuus kiinnosti kovasti. 

Fabulaan on tarjolla oma sovelluksensa mobiilikäyttöön. Maksamalla kuukausimaksun voi lukea kaikkia sähkökirjoja. Voit luoda tunnuksen ilmaiseksi ja selaa kirjoja, joista näkyy ilmaiseksi 10 %. Kun olet lukenut kirjan alun, voit päättää ostatko yksittäisen kirjan vai maksaa kuukausimaksun. HIntataso näyttäisi olevan aika korkea. Yhdellä kirjalla maksaa melkein 6 kuukautta. Jos maksan kuukausimaksun voin sen voimassaollessa lukea kirjan.... jos maksan yhden kirjan se on minun aina...? Kumpi on järkevämpää kirjafriikille?

Facebookissa näyttää olevan useita ryhmiä oppikirjan uudelleen kirjoittamiseksi. Toisaalta ne liittyvät  avoimiin tietosisältöihin mutta useimmiten niissä ajatellaan pedagogiikka ja haastetaan oppilaita tekemään oppikirjansa itse.


Oppikirja uusiksi alkoi ITK'13 ssa ja jutkuu Oppikirja oppimisympäristönä eli Opus-hankkeen FB-yhmässä. Hankkeella on myös sivunsa ja FB-yhteisönsä, jossa on runsaasti asiaa - peruskoulun näkökulmasta. Kirjoitetaan oppikirjat peruskouluun -FB-ryhmässä on nimensä mukaisesti materiaalin tekemistä ja myös jakamista.


Tuomas Peltomäki kirjoitti Helsingin Sanoman blogikirjoituksessaan vuoden 2013 ilmiöstä, missä peruskoulusektori mietti opetuksen ja oppimateriaalin tekijänoikeuksia ja julkisuusastetta. Ilmiö on ollu arkipäivää jo pitkään yliopistomaailmassa. Kirjoituksessa on maininta virtuaaliyliopistosta, joka kuopattiin v. 2010. Olin itse mukana virtuaaliyliopistotoiminnassa ja siksi seuraava viittaus hymyilytti: "Aalto-yliopiston professori Teemu Leinonen uskoo yliopistojen kärsivän krapulasta, joka on seurausta opetusministeriön rahoittamasta virtuaaliyliopistosta. Se pystytettiin liian aikaisin, vuonna 2001, jolloin internet oli nykyiseen verrattuna vaatimaton." Voih! Näinhän tämä on!

MOOCien tarkoituksena on jakaa tietoa. Suurimmassa osassa on tarkoitus saada opiskelijoita opiskelemaan, osassa pyydetään maksu ja osassa jaetaan CC-lisenssillä materiaalitkin kaikkien käytettäviksi.

Mistä löytää avoimia materiaaleja?

Tämä aihe liittyy Oppiminen Onlinen Creative Commons- osaamismerkkiin, johon tulee tuntea avoimien oppimisresurssien (OER) tuottamisen, hyödyntämisen ja uudelleenkäytettävyyden perusperiaatteet.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti