perjantai 19. helmikuuta 2016

Osaamismerkkipäivä

Oppiminen Online- hankkeen toimijat järjestivät 18.2.2016 Osaamismerkkipäivät 2016 - Kohti kansallisia merkkijärjestelmiä Helsingissä.

Osaamisperustaisuus ja osaamismerkit

Anne-Mari Korhonen HAMKista kertoi osaamisperusteisuudesta ja osaamismerkeistä.

Oppiminen ja osaaminen sulautuvat erilaisiin ympäristöihin ja osaamisen arvioimiseen liittyy henkilökohtaiset opintopolut ja elinikäisnen oppiminen. Haasteena on saada osaaminen näkyväksi erilaisin arviointimenetelmin ja erilaiset ympäristöt, jolla osaamista esittäisi.

Osaamismerkit ovat yksi menetemä osoittaa ja arvioittaa osaamista.

Osaamismerkkien ideologiaan kuuluu, että merkki on osoitus jonkin osaamisen saavuttamisekisi. Merkki haetaan aina jonkin kriteerien pohjalta, jotka on hakijalle nähtävillä. Kriteerien tulisi pohjautua osaamiseen, johon on mietitty näyttö, jolla se osoitetaan. Merkin hyväksymisvaiheessa peilataan näyttö kriteereihin. Täallaisessa jatkumossa osaamisen arviointi on helppo tunnistaa ja tunnustaa.

Mozilla Open Badgets on Mozilla-säätiön kehittämä standardi. Merkkien hallinta- ja hyväksyntäpalveluita on muitakin, mutta Korhaonen otti esille Mozilla Open Badge Backpack -palvelujn lisäksi merkkien myöntämisjärjestelmän Open Badge Factory ja merkkien vastaanottopalvelun Open Badge Passportin.

Digitaaliseen osaamismerkkiin liittyy tiedot:
  • Merkin nimi
  • Merkin kuva
  • Merkin kuvaus
  • Kriteerit, jonka mukaan merkki myönnetään
  • Merkin myöntäjä
  • Merkin myöntämispäivämäärä
Merkkejä voidaan suunnitella lomakkeilla, esim. Digitalme on jakanut suunnittelulomakkeen pdf-muodossa. Ensiksi Korhonen suositteli kuitenkin tekemään matriisin merkkeistä. Näin kokonaisuus pysyy paremmin hallussa.

MOOC-kursseilla käytetään osaamismerkkejä, eikä niissä lähetetä paperista todistusta. Käyttäjät tuntuvat kaipaavan leimalla varustettua todistusta ja siksi esim. Open Badge Passportissa voi myös tulostaa merkin. Toisaalta kaikki eivät suinkaan ota vastaan merkkiä, vaikka sen anovatkin.



Digitaaliset osaamismerkit arvioinnissa

Kati Korento Amokista kertoi Oppimistulosten noususta digitaalisten osaamismerkkien avulla.
Hän esitti Rogersin Teknologistgen innovaatioiden omaksumisnopeuskäyrästä tutun kuva, joka on esin peda.netinhttps://peda.net/id/ad7fdf329 sivulla.

Hän muistutti, että kehittäessä (ja käyttöönotossa) tulee olla sellaisia elementtejä mukana, että sekäå kumit jka metalliholkit saadaan mukaan. Organisaatiossa tulisi miettiä, kuinka pitkä aikaväli on kärjen ja perän välissä.

Seuraavaksi hän esitteli Oppiminen Online -hankkeen osaamismerkkeihin, jotka pohjautuvat OPE.FI-taitotasoihin. Hän muistutti, että kaikki materiaalit on käytettävissä julkaistuna CC-lisenssillä.

Oppiminen Online hankkeen aikana suoritettiin osaamismerkkejä, mutta myös pelillisyys oli esillä eri oppialaitosten kilpaillessa merkkien suorituksista.

Lopuksi hän esitti osaamismerkkeihin liittyviä haasteita:

  • osaamispoerusteisuuteen liittyvä osaaminen
  • kehittyvät pedagogiset mallit - merkkien hyödyntäminen eri tavoin
  • yhtestyö osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa eri organisaatioiden kesken - kokeilujen jakamiknen
  • arviointiprosesswien kehittäminen - oikea-aikainen ja riittävän ohjauksen varmistaminen - merkkien myöntäminen 


Jari Välkkynen esitteli ajatuksiaan oppimismerkeistä pintakäsittelyn ammatillisessa opetuksessa


OPE.FI -taitotasojen pävittäminen

OPE.FI-taitotasoja pitäisi päivittää. Tasojen tämän hetkinen määritelmä on kerätty wiki-alkustalle ja niitä on tarkoitus työstämään. 

OPE.FI-taitotasot "rakentuu tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen opetuksessa kolmella tasolla (1. työyhteisössä, 2. työyhteisöjen välisessä yhteistyössä ja yksilöllisenä eritysosaamisena sekä 3. kansallisessa tai kansainvälisessä toimintaympäristössä tarvittavina valmiuksina). Tasoja edeltää koko henkilöstöltä edellytettävä tekninen perusosaaminen, jonka katsotaan olevan jokaisen opettajan ja työyhteisön muun jäsenen itse hankittavissa oleva yleinen kansalaistaito."

Työryhmän ajatuksia koottiin padlettiin. Periaatteellisella tasolla ajateltiin, että  merkkitasot olisivat:
1. Osallistun ja hyödynnän
2. Tuotan ja ohjaan
3. kehitän ja mallinnan

Merkkipäiväkakku

Merkkipäivänä saimme Merkkipäiväkakkua ja Merkkipäiväpuheen piti Sija Mahlamäki-Kultanen. Hänen puheessaan nousi esille merkkien merkitys. Puhutaanko niistä? Tunnustetaanko ne?
Kun niistä puhutaan ja ne tunnusetaan, on niillä merkitys.


Entä sitten

Päivä oli antoisa, mutta sain vain vähän uutta. Toki oli erinomaista kuunnella muiden mietteitä ja nähdä missä kentällä ollaan menossa. Korkeakoulujen edustajia oli muutamia ja olisi ollut hyvä keskustella heidän kanssaaan enemmän. Mielenkiintoista oli kuulla Opetusministeriön edustajien kommentteja, miten korkealle osaamisperusteisuutta ja

Aiheesta kiinnostuneita varten luotiin avoin Facebook-ryhmä Osaamismerkkipäivät, johon voi liittyä innostuksensa mukaan.

Aihe ja kehittäminen jatkuu ITK:ssa Yhdessä tekemällä kohti kansallisia merkkijärjestelmiä -workshopissa.

Itseäni harmittaa kovasti, että osaamismerkeistä on samassa paikassa kilpaileva workshop Ole merkkihenkiö!. Sisältö näyttää olevan sama kuin tässä Merkkipäivässä, joten minä taidan ilmoittautua siihen toiseen workshopiin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti