Näytetään tekstit, joissa on tunniste tvt_opetuksessa. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tvt_opetuksessa. Näytä kaikki tekstit

torstai 13. elokuuta 2015

QR-koodeissa näyttävyyttä

Olemme jo useamman vuoden ajan nähneet yksivärisiä QR-koodeja, Quick Response code eli ruutukoodeja. Siinä on lisätietoa sekä vaaka- että pystysuunnassa. Kun kameralla varustetulla lukulaitteella katsoo eli käytännössä lukee koodikuvaan, paljastuu siihen liitetty informaatio.

Informaatio on käytännössä tekstiä. Yleisimmin se on linkki lisätietoon, mutta se voi olla esim. käyntikortin tiedot. Huonona puolena on se, että näin helposti voi ohjata myös haittasivustoille. Näin kerrottiin  jo vuonna 2012.

Koodeja luodaan koodigeneraattorilla, joita on verkkopalveluina ja mobiililaitteille appseina. Maksullisina voi tehdä enemmänkin muutoksia koodiin. 

Nyt voi esim. UnitagQR -palvelussa tehdä ilmaiseksi:

  • Musta-valkoisen perus QR-koodin
  • Muuttaa pisteiden kokoa/muotoa valmiista pohjasta
  • Määrittää useitakin värejä
  • Kuvio voi olla toisenlainen
  • Kulmat "silmät" voivat olla toisen malliset ja eri värisillä reunoilla ja/tai keskuksilla  tai kaikki voivat olla eri värisinä
  • Organisaation logo voi olla missä päin tahansa
  • Kuvakkeeseen voi laittaa varjostusta.


 QR-generaattorilla  voit tehdä yhteystietosi koodiksi, kun valitset tyypiksi käyntikortin. Kun katsoo sitä puhelimen ohjelmalla, tiedot tallentuvat halutessasi puhelimeesi.

Zxing Projektin QRCode Generatorilla voit tehdä samoja kuin edellä, mutta myös mm. kalenterimerkinnän jolloin se tallentuisi katselulaitteeseen. Palvelussa voi tehdä paikkamerkinnän tai lähettää SMS-viestin.

Qrvoice-palvelussa  voit kirjoittaa tekstiä (enint. 100 merkkiä) ja palvelu vie sinut Google Translate-palveluun ja kuulet tekstin äänenä.

Kun tekee koodista käyttökohteeseen sopivan kokoiseksi, voit laajentaa sen käyttöä. Olipa se sitten talon seinässä, maitopurkissa tai vaikkapa neuleessa. Kts. videolta 37 esimerkkiä.

Visualead-yritys http://www.visualead.com/ tekee koodeista vieläkin näyttävämpiä

Käyttökohteita:
  • Lisätietoa julisteessa, esim. linkki elokuvatraileriin 
  • Linkki ilmoittautumislomakkeessa
  • Linkki tuotesivulle
  • Linkki käyttöohjeisiin
  • Linkki tuotedemoon
  • Linkki yhteystietoihin
  • Linkki karttaan ja kulkuohjeisiin, reittikartat, ajo-ohjeet
  • Esittely tuotteesta
  • Kirjan tiivistelmä
  • Linkki printattuna/painettuna esitteeseen, hiirimattoon, mukiin, paitaan
  • Luokka-ohjeet
  • Oppimateriaali
  • Linkki kyselyyn, palautteeseen, kilpailuun
  • Ilmoitustaulu
  • Paidan selässä kehote tutustumaan, kysymään neuvoa, kts. Esimerkki mobilistin sivulta 

QR-koodit opetuksessa
"Kun oppimista halutaan tapahtuvan luokkahuoneen ulkopuolella ajasta ja paikasta riippumatta, voi QR-koodien kautta luoda pieniä mobiileja sisäänkäyntejä mitä moninaisimman tiedon äärelle. QR-koodi on väline muiden joukossa mutta varsin hauska sellainen." Kiteys Mobilisti-hankkeen sivulta. 

Esimerkkejä miten QR-koodeja on käytetty opetuksessa:
  • Lauseen/sanan/kirjaimen ääntäminen
  • Instrumentin ääninäyte
  • Tehtävän anto, tehtävärata kuten esim. fysiikan teematunnilla 
  • Tehtävän ratkaisu
  • Kiertorata tutustuttamaan oppilaitokseen/kampukseen
  • Luentomonisteessa linkki videoon
  • Lyhennetty linkki ilmoittautumislomakkeeseen PP-diassa
  • Kasvien, maanäytteiden, paikkojen vieressä linkkinä lisätietoon tai esittelysivuun
  • Työvaiheiden opastukset kuten esim. puualan opetuksessa 
  • Käyttöohjeet laitteisiin ja koneisiin
  • Tietoturvaohjeet
  • QR-koodilla tehtäväohjeet pelimäiseen toimintaan Tavastian ammattiopistossa

Vinkkejä Infostickeriltä
  • Koodissa pitää olla reunukset, jotta koodinlukijat tunnistavat sen. 
  • Sitä ei kannata sijoittaa pyöreälle pinnalle, vrt. Infostickerin esimerkki 
  • Infostickerin sivuilta löytyy kolme sääntöä QR koodin ja kampanjan tekemiseen 


Lisätietoa
TEKO QR-koodit opetuksessa
QR-kooditopetuksessa, Matleena Laakso 2015
QR codes for learning -lista Scoop.it-palvelussa
QR-koodeistakertovia videoita kerätty YouTube listaani


keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Tavoitteena itsensä haastaminen

Digitaalinen media opetuksessa ja oppimisessa -kurssin suoritustapa alkaa hahmottumaan. Kerroinkin edellisessä postauksessa kurssin eri tehtävämuodoista, osaamismerkkien keräämisestä.

Osaamismerkkejä oli kuin olikin enemmän tarjolla, kuin mitä kurssin läpäisemiseksi vaaditaan. Kurssi on hieno esimerkki siitä, että opettaja on innostunut itse aiheesta ja laittaa meidät opiskelijat itse muodostamaan haluamamme oppimispolun.

Voisin saada kurssin suoritettua pelkästään sillä, että kuvailisin yhden opintojakson/projektin tms. tavoitteet ja miten sen toteuttaisin verkkoon. Tähän olisi vanhoja esimerkkejä ja myös niitä, joita pitäisi vielä tämän kevään aikana tehdä.

Toinen vaihtoehto olisi suunnitella työskentelyni kurssilla, tuottaa jotain materiaalia/materiaaleja, osallistua luentojen reflektointiin (yhteisten muistiinpanojen tekemiseen) ja kirjoitaa jostakin projektista toteutussuunnitelma.

Kumpikin näistä malleista tuntuu liian yksinkertaiselta, "jokapäiväiseltä" eli taidan valita lisää haasteita.

Kultatason osaamismerkki (= kurssin läpäisy) = 4 hopeatason osaamismerkkiä

1. hopeatason merkki: työskentelyn suunnittelu toteutunee jo tässä postauksessa

2. hopeatason merkki: luentojen kuuntelu ja reflektointi
- OPS-uudistus
- Tekijänoikeudet
- Mediakasvatus
- Monilukutaito
- yhdessä sovittu aihe

3. hopeatason merkki: jakaminen ja keskusteluun osallistuminen (8 pronssitason osaamismerkkiä)
- Tubettaja: Kurssin aiheeseen sopivan soittolistan kerääminen ja jakaminen kurssilaisille FB-ryhmässä
- Vimeoitsija: sama kuin edellinen, mutta Vimeo-palvelussa
- Instaaja: Relevantteja kuvia/videota jaettu
- Facettaja: keskustelun aloittaminen Eliademyssä tai FB:ssä ja keskustelu on jatkunut
- Visertelijä: aloittanut aktiivisuuden Twitterissä
- Apua! Autan!: kyselen/autan muita
- Kuraattori: kuratoin aihepiiriä (Pearltrees, Diigo, Pinterst...)

Edellisessä on tosin vain 6 erilaista merkkiä. Onkohan tässäkin mahdollisuus saada lisämerkkejä, jos kuratoi esim. monessa palvelussa?

4. hopeatason merkki: sovellusteemoihin tutustuminen (8 pronssitason osaamismerkkiä)
- ohjelmointi (täysin kokematon, aloittelija I, aloiteelija II ja rohkea)
- taittaminen (Lucidpress tai Canva)
- elokuva (Youtube tai Wevideo)
- animaatio
- sarjakuva
- pelit ja opetus
- lisätty todellisuus
- audio: äänen tuottaminen, käsittelu ja jakelu
- kuva: kuva(n) käsittely
Tässä on kahdeksan teemaa ja jos intoa riittää, voin tutustua samasta teemasta toiseenkin sovellukseen.

Jos sitten vielä aika riittää, voin raportoida jonkun työasian toiseksi kultamerkiksi platinamerkin toivossa.

Kuva: http://en.wikipedia.org/wiki/1988_Winter_Olympics

maanantai 4. toukokuuta 2015

Mitaleilla osoittamaan osaamista

Larun kurssi alkoi webinaarilla ja Digitaalinen media oppimisessa ja opetuksessa eli #dime2015 -kurssin toteutus alkoi hahmottumaan.

En muista, koska olen näin odottanut uuden oppimista ja kokemista....

Toteutushärdellistä rautalanka

Kurssin kotipesänä on Eliademyyn tehty kurssi. Tämän dime-kurssin runkona on tiedekunnan ops, mutta jo kurssin etusivulla mainitaan "Kurssin sisältö voi poiketa opinto-oppaassa kuvatusta teknologiatuetun oppimisen ilmiöiden kehitysvauhdin vuoksi"

Webinaareilla samanaikaista keskustelua ja asiantuntijan kuulemista

Kurssilla on kolme Adobe Connectilla toteutettua webinaaria, jotka nauhoitetaan ja jaetaan jälkeenpäin kurssilaisille.
  1. Kurssin alussa kerrotaan toteutuksesta jne
  2. Toisella kerralla tarkastellaan sovellusharjoitteen teemoja. Kurssilla tutustutaan erilaisiin sovelluksiin ja raportoidaan niistä.
  3. Viimeisellä kerralla kerrataan ja esitellään erilaisia tuotoksia.

Vuorovaikutus webinaarien välillä

Webinaarien välillä seuraamme eri kommunikointikanavia:
  • Eliademyn kurssialustalla voimme kysyä apua kurssin suorittamisesta, kysyä apua/kertoa ajatuksia sovellusharjoituksista, oman työskentelyn suunnittelusta, jaetusta muistioiden teosta, oppimateriaalin tuottamisesta ja projektityön tekemisestä
  • Kurssin suljettua FB-ryhmää voi hyädyntää kaikenlaiseen aiheeseen liittyvään keskusteluun
  • Muut soveltuvat FB-ryhmät (esim. TVT opetuksessa, iPad oeptuksessa jne. )
  • Instagrami
  • Twitter
Viesti liitetään kurssiin sen omalla hastagilla #diem2015


En muista, koska olen näin odottanut uuden oppimista ja kokemista....

Aihekohtaisista aihepiiriluennoista yhteiset muistiinpanot

Kurssilla on alla olevat aihepiirit, joista kaikista on "asiantuntijavideoita" ja niiden pohjalta kurssilaiset kirjoittavat yhteiset muistiinpanot:
  • OPS-uudistus
  • tekijänoikeudet
  • mediakasvatus
  • monilukutaito
  • kurssilaisten keskenään sopima aihe
Muistiinpanot kirjoitetaan yhdessä google dokumenttiin. Keskustelu pidetään dokumentissa kommentointityövälineen avulla. Sitä varten jokaisella tulee olla google-tunnus (opettaja voi identifioida jokaisen aktiivisuus). 

Muistiolla on määrämitta ja onkin haastavaa saada kirjoitus alkuun, jotta muillakin on siihen jotain lisättävää/kommentoitavaa. On myös huomioitava, ettei ensimmäinen kirjoittaja kirjoita kaikkea valmiiksi ja muut kommentoivat "olen samaa mieltä" tai vain viilailevat pilkkuja.

Tässä tehtävässä on muutamia kohtia, jota minä jo vähän ihmettelen:
  • Saan peruskoulun OPS-uudistuksen kytkeytymään omaan työhöni yliopistomaailmaan siten, että mietin viiden vuoden päästä tulevilla opiskelijoilla olevan ko. taidot jo hallussaan. Miten me yliopisto-opetuksessa tämä huomioidaan? Mutta sitten alkoi tulla keskutelua siitä, että amk-opettajat verkostoituisivat miettimään omaan ops-uudistustaan. Missään ohjeissa ei ole ollut puhetta pienryhmien muodostamisesta....
  • Mielenkiintoista nähdä, mikä nousee KAIKKIEN sadan kurssilaisten yhteiseksi aiheeksi...

Osaamismerkkien kerääminen

Mielenkiintoisin osa kurssia on osaamismerkit eli harjoitustehtävät, joita tekemällä näyttää osaamistaan ja todistaa tehneensä tehtäviä. Merkkejä on kolmen tasoisia: pronssisia, hopeisia, kultaisia ja vielä platinaisia. Osa merkeistä tulee automaattisesti, esim. kun on kerännyt 8 pronssista merkkiä saa suoraan yhden hopeisen merkin ja neljällä hopeiselle saa yhden kultaisen merkin. Kurssi on läpäisty yhdellä kultaisella merkillä.

Osaamismerkeissä yhdistyvät sekä ammatillinen kehittyminen ja asiantuntijuuden osoittaminen että pelillisyys. Kun aiheet on jaettu sopiviin osiin, tasoihin, voi nähdä oman kehittymisensä. 

Oppiminen online -sivustolla/koulutuksessa hyödynnetään taitomerkkejä OPE.FI-taitotasojen saavuttamisessa ammatillisessa täydennyskoulutuksessa. Mitaleita saa some-palvelusita, tietokoneen käytöstä ja myös pedagogisista malleista. Tasot on eroteltu noviisi, ekspertti ja kehittäjä. On ilahduttavaa, että ekspertin yläpuolella on tuo kehittäjä ja peukutan täysillä noiden tasojen puolesta.

Kurssilaiset ovat ottaneet hienosti tämän pelillisyyden vastaan ja minua lämmitti yhden osallistujan jakama kuva, jossa oli teksti Hankin juuri 200 badge ä!- korvaiskohan se gradun...? Mutta sitten mietin asiantuntijuuden muodostumista: laajoista asioista yksityiskohtiin vai yksityiskohdista laajoihin.... En vielä korvauttaisi badgeilla gradua, mutta monta muuta asiaa siinä välissä korvauttaisinkin.

Merkit esitellään, anotaan ja jaetaan Open Badget Passport-ympäristössä. Kun otin sen kurssin myötä käyttööni, sain jo ensimmäisen merkkini: https://openbadgepassport.com/badges/badge_info/1678/318https://openbadgepassport.com/badges/badge_info/1678/318 

Pronssitason merkkien kautta tutustutaan työskentelyyn sosiaalisessa mediassa tai tutustutaan johonkin verkkopalvelulun eli sovellusteemoihin (ohjelmointi, taittamine, elokuvan teko, sarjakuvan teko, pelit opetuksessa, äänen tuotanto, kuva(n käsittely).

Hopeatason merkkejä saa koostettua luentotehtävien tekemisestä, oman kurssin suoritustavan suunnittelusta, oman oppimateriaalin teosta ja oman projektityön suunnittelusta.

Kultaisen merkin saa projektityön toteutuksesta.

Koska kaikkien merkkien suorituskriteerejä ei ole vielä julkistettu, jatkan sovelluksiin tutustumista ja mietin siinä samalla laajempia kytköksiä.


maanantai 27. huhtikuuta 2015

Lisää digitaalista mediaa opetuksessa ja oppimisessa

Jari Laru mainosti FaceBookissa kurssiaan, jonka hän tulisi pitämään tämän keväänä aikana Oulun yliopiston kasvatustitieteellisessä tiedekunnassa. Opintojakso on saatavilla avoimen yliopsiton kautta ja silloin siitä saisi ihan opintopisteet. Kurssialustalle pääsee tutustumaan materiaaleihin, mutta avoimen kautta kerääntyy opintopisteet. Kyseessä on  Digitaalinen media opetuksessa ja oppimisessa on 2 op laajuisesta kurssista ja se toteutetaan verkkokurssina.

Kurssin aihepiiri on minulle tuttu jo monen vuoden ajalta. Olin juuri suorittanut sekä Hintikan ja Ronkaan pitämän Digitaalisen oppimateriaalin tuotantokoulutukseen opettajille (1 op) että iPad opettajan työvälineenä MOOC-kurssin, joten ajattelin saavani alan asiantuntijoihin kuuuvan opastuksella lisää uusia näkökulmia.

Osaamistavoitteet  ja sisällöt ennakkotiedoissa

Kurssin tavoitteista ja sisällöistä on kerrottu näin:

Osaamistavoitteet tiedekunnan OPS:ssa
Opintojakson suoritettuaan  opiskelija:
  • tunnistaa digitaalisen median peruskäsitteet
  • ymmärtää tekijänoikeuksien roolin digitaalisen median käytössä ja tuottamisessa
  • ymmärtää yleisimpien digitaalisen median tuottamiseen tarkoitettujen laitteiden ja sovellusten käyttöperusteet.
  • suunnittelee ja toteuttaa ryhmässä opetus- tai koulutuskäyttöön soveltuvan digimediatuotteen
Sisältö tiedekunnan OPS:ssa
  • digitaalisen median peruskäsitteet
  • tekijänoikeudet ja opetuskonteksti
  • digitaalisten tuotosten käsikirjoittaminen ja tuottaminen
  • uusi teknologia digitaalisen median tuotannossa
  • digitaalinen äänen-, kuvan-, ja videonkäsittely
  • digitaalisten animaatioiden tai sarjakuvien tekeminen 
Sisältöjen viimeistä pallukkaa animaatioita ja sarjakuvia aloin odottamaan jo innolla. 
MIelenkiintoista on siis odotettavissa.

perjantai 27. helmikuuta 2015

Digiopuksesta uusia virikkeitä jatkoon

Osallistuin tammi-helmikuussa Snellmanin kesäyliopiston järjestämälle Digitaalisen oppimateriaalin tuotantokoulutukseen opettajille (1 op). Kouluttajina olivat alan monitaitoiset Anne Rongas ja Kari Hintikka. Kiitos teille!

Koulutus toteutettiin kuutena videoluentona. Mukaan oli aktivoitu Facebook, Twitter, Pinterest ja Puronet-wiki.Lisäksi osallistuneet saivat linkit Ac-nauhoitteisiin.

Vaikka olen itse ollut alalla yli 10 vuotta, oli koulutus erinomainen kooste konkarille. Aina tulee jotain uutta ja kun kuuntelee asioiden painotuksia toisen näkökulmasta, omatkin ajatukset jalostuvat eteenpäin. 

En ehtinyt koulutuksen aikana panostamaan niin paljon kun olisin toivonut, mutta vähitellen vähitellen....

Alla on kooste mietteistäni koulutuksen jälkeen. Se löytyy erikseen vielä osoitteesta https://magic.piktochart.com/output/4720606-digiope